- Exim.MasterPage.BreadcrumbsWithoutContainer.ListItem
- Kyrgystán
- Východní oblast
- Východní oblast
- Kyrgyzstán na kole
Kyrgyzstán na kole
- Popis
Kyrgyzstán se propracoval z opomíjené chudé postsovětské republiky na přední turistickou destinaci ve střední Asii. Země má opravdu co nabídnout. Horské systémy Ťan-šan a Pamír, jež sem zasahují, zvedají průměrnou nadmořskou výšku tohoto státu na těžko uvěřitelných 2750 m. V útrobách hor najdeme unikátní jezera, ledovce, vodopády, hluboké kaňony a divoké přehradami dosud nespoutané řeky. Díky jejich odlehlosti a obtížné přístupnosti je většina horských cest terénních, což nám dává ideální možnost pro využití horského kola. Přitažlivost Kyrgyzstánu navíc umocňuje stabilní politická situace, příznivé ceny a zejména přívětiví obyvatelé, kteří nás vždy rádi pohostí domácím sýrem nebo kumysem.
Tento unikátní cyklistický program směřuje do oblasti centrálního Ťan-šanu - bezpochyby nejúchvatnější části celého Kyrgyzstánu. Itinerář zájezdu je sestaven tak, abychom byli dostatečně aklimatizovaní před výjezdem do nejvyšších sedel a zároveň aby se v rozumné míře střídaly noclehy pod střechou a pod stanem. Po čtyřdenní aklimatizaci v dolinách Džeti Oguz a Karakol v pohoří Terskej Alatau se vydáme na sedmidenní okruh divočinou centrálního Ťan-šanu. Zdejší nedotčená příroda je do jisté míry zásluhou toho, že se nachází v přísně střežené pohraniční oblasti (kyrgyzsko-kazašsko-čínské pomezí), k jejímuž navštívení je třeba v dostatečném předstihu získat speciální pohraniční povolení! Tím je de facto počet turistů, kteří tuto oblast navštíví, velmi limitován.
Celá naše cyklistická výprava vyvrcholí ve výjimečném údolí řeky Sarydžaz – ozdobené 62 km dlouhým ledovcem Semjonova, nad nímž se zvedá sedmitisícovka Chan Tengri. Tento pohled jistě patří k těm nejvýraznějším zážitkům všech cestovatelů.
Závěrečný odpočinek na plážích jezera Issyk-kul nám dává příležitost prožít si znovu v myšlenkách celou výpravu a pomalu se připravit na návrat domů.
Sen
Údolím malebným ženou se koně,
bláhově přemýšlím, který je pro mě.
Možná ten bílý se skvrnkou na čele
anebo černý, co svaly mu na těle
běží snad rychleji
než celý tenhle sen...
Kyrgyzstán, léto 2017, Lucie Kubečková
V ceně nezahrnuto:Poplatek za přepravu kola letadlem u společnosti Turkish Airlines - 2x 180 EUR, platí se na letišti při odbavení zavazadel, ideálně platební kartou.
Letenky:Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu.
Ubytování a stravování:Nocovat budeme celkem 5x v penzionu v Karakolu a 8x ve volné přírodě ve vlastních stanech. Při stanování bude vždy dostupná tekoucí voda z blízkých potoků nebo řek, zajišťujeme také plně vybavený velký cateringový jídelní stan pro případ nepříznivého počasí. Před odletem strávíme jednu noc v Biškeku, kde budeme ubytováni v místním penzionu.
Stravování ve městech budeme řešit individuálně, možností je dostatek, od různých malých krámků až po výtečnou karakolskou šašlikárnu s točeným pivem. Při stanování budeme zajišťovat polopenzi z místních zdrojů, kterou nám budou vařit místní kuchaři. Jídelníček je pestrý - boršč, plněné papriky, šašlik, plov, langman, na vyžádání kumys a další vynikající pochoutky z kyrgyzsko-kazašsko-uzbecko-ruské kuchyně.
Na závěr zájezdu budeme ubytováni v Biškeku, pokud bude odlet až dopoledne následující den. Pokud bude odlet v nočních či brzkých ranní hodinách, pojedeme po prohlídce Biškeku rovnou na letiště.
Náročnost:Celkem během programu ujedeme přibližně 500 km a vystoupáme 7000 výškových metrů. Asi dvě třetiny etap vedou po šotolinových a kamenitých horských cestách, někdy po džípových cestách na pastvinách. Občas je nutné s kolem překonat brod (voda max. do půlky lýtek).
Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.
Klima:V horách proměnlivé počasí s možností slunce, deště, ve vysokých polohách výjimečně i sněžení, vzhledem k táboření ve výškách 2200–3300 m očekávejte chladné noci (+5 až –5 °C).
Velikost skupiny:9-16
Naše doporučení:Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.
- 1.–2. den
Letecky Praha–Biškek, přejezd minibusem po severní straně jezera Issyk-kul do podhorského městečka Karakol (1750 m): odpočinek, prohlídka (tržiště, pravoslavný kostel, unikátní „čínská“ mešita), příprava kol, dokoupení potřebného vybavení.
- 3. den
Jednodenní vyhlídkový a aklimatizační cyklovýlet do lázní a doliny Džety Öguz; červené pískovcové skalní útvary Sedm býků a Zlomené srdce, jurty a pastevci v Údolí květů, pěšky k blízkému vodopádu (78 km/ ↑ 750 m).
- 4.–5. den
Na kole do doliny Karakol (24 km/ ↑ 800 m/ terénní cesta s brodem, stoupáme ze 1750 m do 2550 m), zatáboření na dvě noci v horském kempu (2500 m) v srdci Národního parku Karakol; druhý den možnost pěšího výstupu k unikátnímu vysokohorskému jezeru Ala-köl (3520 m) a do stejnojmenného sedla ve výšce 3870 m - skvělý panoramatický výhled na hlavní hřeben Terskej Alatau s řadou pětitisícovek; večer fakultativně koupel v tradiční ruské bani.
- 6. den
Sjezd do města Karakol (24 km/ ↓ 800 m) s případnou zajížďkou k lyžařskému středisku (10 km) nebo odpolední koupel v jezeře Issyk-kul; večer ve městě a příprava na sedmidenní okruh v pohoří Ťan-šan.
- 7.–8. den
Začátek severovýchodního cyklookruhu: stepními a horskými cestami přes poslední výspu civilizace vesničku Karkara, za níž vjíždíme do hlídané pohraniční zóny (80 km/ ↑ 1200 m/ asfalt/ pista/ terénní cesta); údolím řeky Karkara po hranici s Kazachstánem mírně stoupáme až do působivého sedla Turuk (3481 m), odkud se otevírají výhledy na celý hřeben Centrálního Ťan-šanu s dominantní sedmitisícovkou Chan Tengri (48 km/ ↑ 1126 m/ ↓ 340 m/ terénní cesta po pastvinách); kemp u řeky Sarydžaz ve výšce 3000 m.
- 9.–10. den
Proti proudu řeky Sarydžaz směrem k ledovci Semjonova (34 km/ ↑ 400 m/ cesta po pastvinách), dvě noci na břehu přítoku Ašutor ve výšce 3300 m; volný den s možností jednodenního pěšího výletu (23 km/ ↑ 625 m/ ↓ 625 m) s výstupem do sedla Ašutor (3912 m) ležícího na hranici s Kazachstánem; při dobrém počasí lze cestou spatřit nejvyšší horu Ťan-šanu, sedmitisícovku Pik Pobědy.
- 11.–13. den
Druhá část okruhu pohořím Ťan-šan: po proudu Sarydžaz hlubokým kaňoněm až k údolí řeky Ottuk (69 km/ ↑ 191 m/ ↓ 713 m/ terénní cesta); přes nejvyšší cyklistický bod naší trasy, sedlo Čonašu (3822 m) do povodí řeky Ak-Suu; poslední kempování v divočině (48 km/ ↑ 1070 m/ ↓ 1053 m); v Novovozněsenovce uzavření okruhu a poklidný dojezd do Karakolu (67 km/ ↑ 243 m/ ↓ 1212 m).
- 14.–16. den
Okružní etapa k památníku a muzeu ruského cestovatele Prževalského, koupání v jezeře Issyk-kul, záliv Michailovka - bývalá sovětská vojenská zkušební ponorková základna (50 km/ ↑ 165 m/ ↓ 165 m); balení kol; minibusem podél jižního pobřeží Issyk-kulu, zastávka na koupání na přírodních písečných plážích; Biškek - podvečerní prohlídka hlavního města země a noční let domů; přílet následující den.