Zájezdy
Letenky
2 dospělí | bez dětí
22.11.2018–21.01.2018
Vyberte dopravu
Vyberte destinaci

Jak předcházet pásmové nemoci neboli jet lagu?

Dlouhý let, rychlá změna několika časových pásem, bolest hlavy, únava, žaludeční potíže či další nepříjemnosti. Znáte to? Pak trpíte jet lagem neboli pásmovou nemocí. Poradíme vám, jak se s jet lagem nejlépe vyrovnat.

Mladá žena se fotí v letadle

Co je jet lag?

Pojem jet lag vznikl spojením slov jet (tryskáč) a lag (zpoždění). Jde v podstatě o pásmovou nemoc, která vznikne z důvodu rychlého překonání více časových pásem. Jet lag je tedy typicky důsledkem letů na dlouhé vzdálenosti. O jet lagu mluvíme při překonání více než dvou časových pásem, při kterém dochází k narušení přirozených vnitřních biorytmů člověka. V případě, že se osoba dostane příliš rychle na místo, kde je časový posun, dochází k nezvyklému rytmu střídání dne a noci, což narušuje právě vnitřní biologické hodiny člověka a projevuje se pásmovou nemocí.

Jaké má jet lag příznaky?

Na to, že trpíte jet lagem neboli pásmovou nemocí vás upozorní následující příznaky:

  • Cítíte se vyčerpaní
  • Bolí vás hlava
  • Jste dezorientovaní, případně přecitlivělí, podráždění, vystresovaní nebo úzkostliví
  • Máte žaludeční obtíže (nevolnost či nechutenství)
  • Trpíte nespavostí
  • Jste dehydratovaní
Ulička v letadle

Jak se vyhnout pásmové nemoci?

Pokud chcete účinně předcházet pásmové nemoci, doporučujeme vám dodržovat následující pravidla:

  • Upravte svůj spánkový režim již před odletem (doporučuje se jít spát o hodinu dříve, pokud letíte na východ, či o hodinu později, pokud letíte na západ)
  • Buďte před odletem odpočatí a pokuste se nestresovat
  • Jezte lehké a zdravé pokrmy bohaté na bílkoviny a vitamíny
  • Dodržujte dostatečný pitný režim (voda, čaj) a vynechte kávu, alkoholické nápoje a slazené limonády
  • Vezměte si do letadla pohodlné oblečení
  • Pro případ nočního letu se vybavte polštářkem, špunty do uší a klapkami na oči, abyste se co nejlépe vyspali
  • Během dlouhého letu střídejte různé činnosti (čtení, poslech hudby, sledování filmů, spaní, protažení při chůzi letadlem)
  • Ještě před výstupem z letadla si změňte čas na hodinkách dle času cílové destinace
  • První den dovolené zařaďte do svého programu pouze odpočinkové aktivity
Pohled z letadla na ostrov Filipín

Co by vás mohlo dále zajímat: