Zpoždění letadla může výrazně znepříjemnit dovolenou, ať už vás potká na cestě do či z dovolenkové destinace. Jak si alespoň částečně kompenzovat vzniklé nepříjemnosti? Vymáháním odškodného za zpožděný let! Poradíme vám, kdy máte na odškodné nárok a jak ho získat.
Nárok na kompenzaci za zpožděný let vzniká i v případě, že máte zakoupený zájezd od cestovní kanceláře, která zajišťuje letenky. V tomto případě postupujete stejně, jako byste si letenku sami zakoupili a s nárokem na finanční odškodnění se obraťte přímo na leteckou společnost.
Pokud letíte z Evropské unie či do ní (nebo Islandu, Norska či Švýcarska) a let je zprostředkován evropskou aerolinií, řídí se vymáhání odškodnění za zpožděný let nařízením Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. V případě zpoždění letadla můžete nárokovat občerstvení, ubytování i finanční kompenzaci.
Finanční kompenzace za zpožděný let se pohybuje v rozmezí 250-600 € dle délky letu.
Odškodnění od letecké společnosti lze nárokovat v případě, že let je zpožděn minimálně o 3 hodiny oproti plánovanému času příletu do cílové destinace, let je zrušen méně než 14 dní před plánovaným odletem bez vyhovujícího alternativního spojení, zmeškáte návazný let nebo vám dopravce odepře možnost vstoupit na palubu letadla z kapacitních důvodů. Nárok na odškodnění však vzniká pouze tehdy, pokud se letadlo zpozdí vinou dané letecké společnosti, tedy např. technickou závadou letadla, zpožděním nebo stávkou personálu aerolinek apod.
V případě mimořádných okolností, kterým letecká společnost nemohla zabránit, nárok na odškodnění nemáte. Jde např. o tyto události:
Pro podání žádosti o finanční kompenzaci využijte Formulář EU pro stížnosti. Žádost o kompenzaci zašlete poštou nebo emailem letecké společnosti, která daný let zajišťovala. K žádosti přiložte co nejvíce důkazů – palubní lístek, foto odletové tabule znázorňující zpoždění, potvrzení o zpoždění z letiště apod. Dále nezapomeňte zaslat informace o vás (jméno, adresa, kontaktní údaje), informace o daném letu (datum, číslo letu, číslo rezervace, výchozí a cílovou destinaci) a případně účtenky s nutnými výdaji (stravování, hotel apod.) Od všech dokladů zasílejte kopii a originál si raději ponechte.
Některé letecké společnosti se snaží vyplácení kompenzací za zpožděný let vyhnout. Místo finančních prostředků nabízejí cestujícím různé vouchery nebo kredity na další let, případně nižší částky, než na jaké mají pasažéři nárok. Pokud se s takovýmto problémem setkáte nebo se vám nedaří kompenzaci od letecké společnosti získat, doporučujeme vám využít služeb profesionálních firem, jako např. Click2claim, které vám pomohou finanční kompenzaci získat. Za svoje služby si účtují přibližně 25-30 % ze získané finanční náhrady.
Jestliže se letadlo zpozdí o více než 2 hodiny při letu do vzdálenosti 1 500 km, o více než 3 hodiny při letu do vzdálenosti 3 500 km nebo o více než 4 hodiny u delších letů, musí letecká společnost zajistit pasažérům jídlo a pití. Občerstvení zajišťuje i v případě, že je zpoždění způsobeno okolnostmi, které nemohla ovlivnit. Pokud letadlo odletí až následující den po plánovaném odletu (na odlet se čeká přes noc), máte kromě jídla nárok také na náhradní ubytování, dopravu do něj a bezplatný telefonický hovor.